Isnin, 21 Mac 2011

Cara berlauk

Kuih cara berlauk merupakan sejenis kuih yang dibuat daripada tepung gandum dengan inti daging. Cara membuatnya mencerupai kuih cara tetapi terdapat tambahan inti/lauk daging di atasnya.
Tambahan daging dan rempah menjadikannya agak pedas tetapi enak dimakan. Bagaimanapun inti daging pada bahagian atas ini menjadikannya tidak tahan lama dan perlu dimakan pada hari yang sama. Kuih cara berlauk tidak tahan disimpan pada suhu bilik, dan hanya tahan 2 hari dengan disimpan dalam peti sejuk.

Nama

Kuih cara berlauk digelar sedemikian kerana ia menyamai kuih cara tetapi mempunyai inti daging / lauk.

 Penyebaran

Kuih cara berlauk banyak dibuat dan dijual di Malaysia. Ia biasanya banyak dijual secara harian dan tidak perlu ditempah lebih awal.

Dalam budaya popular

Kuih cara berlauk amat digemari sebagai juadah minum petang.

Kuih cara berlauk.

 Resepi

 Bahan-bahan

  1. 1/2 kg tepung gandum
  2. 1/2 kg daging kisar
  3. 1 sudu besar rempah kari daging
  4. 1 labu bawang besar dihiris halus
  5. 1 biji kelapa diperah santannya
  6. 1/2 liter air
  7. 1 biji telur
  8. 2 tangkai cili merah dimayang
  9. 1 tangkai daun sup dihiris halus
  10. 1 tangkai daun bawang dihiris halus
  11. 4 sudu besar minyak masak
  12. garam dan gula secukup rasa

 Cara penyediaan

Panaskan minyak dan tumis bawang. Bila layu masukkan rempah kari daging dan sedikit air. Kemudian kacau hingga pecah minyak. Masukkan daging dan kacau hingga masak.Angkat dan sejukkan. Bancuh tepung gandum dan santan dan kacau hingga sebati. Masukkan gula dan garam dan kacau lagi supaya tidak berketul. Biarkan adunan cair sedikit. Dengan menggunakan api yang kecil, panaskan acuan kuih cara yang telah disapu minyak. Kemudian tuangkan adunan tepung ke dalamnya. Taburkan daging, daun bawang, daun sup, dan hirisan cili merah ke atasnya dan tutup. Biarkan sehingga masak.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan